۱۰:۵۹:۳۹ - سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

وقفه‌ای خسارت بار در تدوین دستورالعملی پیشگیرانه

وقفه‌ای خسارت بار در تدوین دستورالعملی پیشگیرانه
تهران- ایرنا- وقفه در تنظیم دستورالعمل اجرایی شرکت های استارتاپی حوزه گردشگری کشور، امروزه فضای فعالیت گسترده اما بدون نظارتی ایجاد کرده که تنها متضرران آن مسافرانی هستند که بدون اطلاع از نبود قوانین و نظارت، بااطمینان خاطر به خریدهای مربوط به سفر می پردازند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا گذر از سنتی به مدرن در هر موضوعی، با وجود سختی، مشکلات و مسائل، خوبی ها و فایده های زیادی نیز دارد؛ به عنوان مثال در گذشته هر فردی می خواست به سفر برود، باید به آژانس های مسافرتی مختلف مراجعه و هزینه بلیط و هتل و تورهای مختلف را پرس و جو و انتخاب و رزور می کرد.
مشتری سفر در این فضا علاوه بر صرف زمان با تنوع زیادی در محصولات گردشگری و سفر نیز مواجه نبود و این حیطه انتخاب او را محدود می کرد، اما این روزها هر فردی با داشتن تلفن همراه و اینترنت و البته فعالیت استارتاپ ها می تواند بلیط هواپیما و یا مکان اقامتی یا تور مسافرتی اش را رزرو کند که این تغییر خوبی ها و در عین حال ایراداتی دارد.
در این مسیر شرکت های آنلاین رزرو بلیط و هتل واسطه ای بین ایرلاین ها و هتلداران و مسافران هستند، یکی از فواید اخذ بلیط و یا رزرو هتل از شرکت های آنلاین فروش، در دسترس بودن سایت آنها در تمام ساعات شبانه روز و حتی روزهای تعطیل است.
اما روشن نبودن چگونگی باز پس گرفتن هزینه بلیط هواپیما در صورت کنسل شدن و یا مطابقت نداشتن تبلیغات مکان های اقامتی با واقعیت هایی که مسافر با آن مواجه می شود، از جمله مشکلات این نوع انتخاب است.
بسیاری از علاقمندان سفر از طریق برنامه‌های نرم افزاری جدید که امکان رزرو مکان های اقامتی را دارد، اقدام می کنند؛ اما هنگامی که به آنجا می رسند، می بینند آنچه در تبلیغات آن مکان اقامتی مشاهده کردند با واقعیت، فرسنگ ها فاصله دارد. موضوع هنگامی بدتر می شود که این فرد امکان شکایت نیز ندارد.
اما در این میان می توان گفت بوروکراسی کند در مورد تدوین قوانین شرکت های جدید و نو بنیان همچون استارتاپ های حوزه گردشگری برای بسیاری از مسافران دردسر ساز شده است.
اینگونه عملکرد بدن نظارت، یک به هم ریختگی در فعالیت های این عرصه ایجاد می کند که باعث می شود خسارات و بی رغبتی هایی از سوی مسافران را شاهد باشیم، مسئولان با تدوین هرچه سریعتر قوانین می توانند امکان فعالیت مشاغل جدید این حوزه را مهیا کنند و همچنین به مردم در استفاده از این ظرفیت اطمینان دهند.

**شرکت های آنلاین فروش بلیط تجربه ای در حوزه گردشگری ندارند
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به نارضایتی برخی از افرادی که از شرکت های «خرید آنلاین» اقدام به رزرو هتل و خریداری بلیط هواپیما می کنند، گفت: نباید به افراد و شرکت هایی که هیچ تخصصی در حوزه رزرو هتل و فروش بلیط هواپیما ندارند، اجازه این فعالیت را داد.
حرمت الله رفیعی افزود: بسیاری از افراد پس از مشاهده تبلیغات و کیفیت هتل ها در سایت ها اقدام به رزرو آن می کنند اما پس از حضور در هتل آنچه مشاهده می کنند با تبلیغ انجام گرفته تفاوت زیادی دارد.
رفیعی درباره فروش آنلاین بلیط های هواپیمایی نیز گفت: بارها شاهد گلایه مسافرانی بودیم که خرید اینترنتی انجام دادند اما هنگامی که به فرودگاه مراجعه می کنند به عنوان مثال با کنسل شدن پرواز مواجه می شوند.
وی اضافه کرد: در این شرایط اگر خرید از سوی آژانس هوایی باشد، خریدار می تواند با مراجعه به آژانس اقدام به بازگرداندن پولش کند؛ ولی این امکان در فروش بلیط های آنلاین امکان پذیر نیست.
رفیعی با اشاره به این که آژانس هایی هوایی به دلیل نوع فعالیتشان از نخستین شرکت هایی بودند که از تکنولوژی های جدید و اینترنت استفاده می کردند، افزود: بسیاری از آژانس های هوایی نیز در حال رفتن به سمت فروش آنلاین هستند و می توان با تقویت این آژانس ها از مشکلاتی که شرکت های فروش آنلاین ایجاد می کنند، کاست.
وی در ادامه رقابت شکل گرفته بین شرکت های فروش آنلاین و آژانس ها را نادرست دانست و گفت: برخی از شرکت های فروش آنلاین بلیط هواپیما اقدام به خرید انحصاری از ایرلاینی و افزایش زیاد قیمت می کنند، سپس با تبلیغات زیاد تخفیف های کوچکی به مشتریان خود می دهند.

**مسافران از شرکت های آنلاین فروش بلیط و هتل با مجوز سازمان گردشگری خرید کنند
ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که فردی حقیقی و حقوقی تنها با داشتن یک لپ تاپ اقدام به فعالیت مثل یک آژانس مسافرتی کند و از طرف دیگر نمی توان از ایجاد شغل جلوگیری کرد.
وی افزود: سازمان میراث فرهنگی برای رفع این مشکل تدوین دستور العمل بود، که با ورود هیات مقررات زدایی و عدم همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک این بستر به طور موقت متوقف شده است.
تیموری به مذاکره و همکاری معاونت علمی و فنی ریاست جمهوری برای رفع این مشکل خبر داد و افزود: بخش خصوصی نیز در این روند با ما همکاری کرده که این مقررات و دستورالعمل تدوین شود.
وی با اشاره به این که دولت بر حمایت از کارهای جدید و نوپا تاکید ویژه ای دارد، اضافه کرد: در حال تدوین دستور العملی قانونی و نظام مند هستیم، تا این نوع کسب و کارها به فعالیت دیگر مشاغل آسیبی وارد نکند و مصرف کنندگان نیز ضرری نبینند.
تیموری افزود: البته در تدوین دستور العمل جدید به تمام فعالان این حوزه از جمله شرکت های نوبنیان و استارتاپی توجه شده است، زیرا در دستورالعمل قبلی فقط برای شرکت های فعال حوزه گردشگری در فضای مجازی دستور العمل تدوین و ابلاغ شده است.
معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که اگر فردی در استفاده از شرکت های مجازی حوزه گردشگری دچار خسارت شوند، چه کاری می تواند، انجام دهد، گفت: اگر فرد از شرکت های مجازی دارای مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خریدی انجام داده باشد و از آنها ناراضی باشد، می تواند از طریق ما از آنها شکایت کرده و حق و حقوقش را باز پس گیرد.
وی با اعلام این که در حال حاضر برخی از شرکت های مجازی فعال حوزه گردشگری هیچ گونه مجوزی از سازمان میراث فرهنگی ندارند،گفت: این شرکت ها باید برای اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند.
تیموری از علاقمندان خواست برای رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما به شرکت فروش آنلاین که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری به آنها مجوز داده، مراجعه کنند تا در صورت داشتن شکایت بتوان به آنها رسیدگی کرد.
فراهنگ*۳۳۷۷**۳۰۰۹


منبع :: http://www.irna.ir

تبليغات
بانک پاسارگاد