۱۱:۳۸:۴۷ - یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وضعیت ایران در جذب گردشگر خارجی بحرانی است
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-گردشگری در دنیا هر سال رشد شتابان دارد ولی آمار و ارقام بیانگر این است کشور ما با وجود جاذبههای فراوان در میان کشورهای جهان و با آثار ثبت شده جهانی و با وجود شایستگی بالا در جهان و تنوع گردشگری حتی در جایگاه ضعیف دنیا هم قرار ندارد. مجمع جهانی گردشگریاینگونه […]

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-گردشگری در دنیا هر سال رشد شتابان دارد ولی آمار و ارقام بیانگر این است کشور ما با وجود جاذبههای فراوان در میان کشورهای جهان و با آثار ثبت شده جهانی و با وجود شایستگی بالا در جهان و تنوع گردشگری حتی در جایگاه ضعیف دنیا هم قرار ندارد.

مجمع جهانی گردشگریاینگونه گزارش میدهدکه ایران در رده ۹۱ از ۱۳۶ کشور جهان در حوزه گردشگری قرار دارد و این آمار ایران را در شرایط بحرانی در حوزه گردشگری قرار داده است. این در حالی است که کشورهای اطراف ایران مانند امارات و قطر رشد عجیبی در حوزه گردشگری داشتهاند و ترکیه بیشتر درآمد سال گذشته خود را از این راه به دست آورده است.

صدرا عمویی در گفتگو با خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص آمار گردشگر ورودی به ایران گفت: در رده جهانی آمار قابل توجهی در جذب گردشگر نداریم و این موضوع و دلایل آن بسیار پیچیده است و نمیتوان به راحتی درباره این موضوع و کم و کیف آن اظهارنظر کرد.

وی افزود: تغییر رویکرد جامعه مقصد سفر نسبت به گردشگری و مزایای آن با تکیه بر مباحث مربوط به توسعه پایدار میتواند بسیار مؤثر باشد. بهطور مثال در کنیا در دو دهه قبل قبایل بدوی درک جامعی درباره گردشگری نداشتند و تمرکزشان بر شکار و از بین بردن محیط زیستشان بود و اهمیت چندانی به محیط زیست و حیات وحش خود نمیدادند و به همین دلیل تنها کارشان شکار حیوانات بود و امرار معاش با آنها منبع درآمدشان شده بود اما کمکم آموزشهایی برایشان مطرح شد و به آنها یاد دادند که به جای کسب درآمد از برای نمونه شکار کرگدن و فروش شاخ آن، میتوانند با حفظ حیوانات و بازدید گردشگران درآمد بیشتری بهدست آورند. در حال حاضر کنیا جزومقاصد مهم گردشگری حیات وحش در دنیا به حساب میآید و حتی در ایران نیز هنگامی که سخن از گردشگری حیات وحش به میان میآید توجه به کنیا معطوف میشود و در اینگونه گردشگری به برند تبدیل شده است.

معاون مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران تصریح کرد: از سوی دیگر به ناحق فضای تبلیغاتی برعلیه کشور ما بسیار قوی است که کار را بسیار پیچیده کرده و بر افکار عمومی تأثیر گذاشته است. هجمههای بسیاری برای معرفی ایران در خارج از کشور بهعنوان کشوری ناامن وجود دارد و همین موضوع ورود گردشگر خارجی را کاهش میدهد.

عمویی خاطرنشان کرد: در برابر این هجمه باید به اقدامات تبلیغی و ترویجی دست زد که متأسفانه در این باره کم کوشی میشود؛ برای نمونه شبکه تراول یکی از شبکههای مختص معرفی جاذبههای گردشگری بزرگ دنیاست که به معرفی کشورهای دنیا و جاذبههای آنها میپردازد اما در این شبکه برنامههای مستند معرف جاذبههای گردشگری ایران به زبان انگلیسی مشاهده نمیکنیم.

وی اضافه کرد: سایت بوکینگ نیز که از بزرگترین سایتهای رزرو هتل و بلیت هواپیماست نیز ایران را از لیستش خارج کرده است و حتی اگر فردی هیچ اطلاعاتی از ایران نداشته باشد و در این سایت برای سفر به ایران اقدام کند، نمیتواند بلیت تهیه کند زیرا در سایت از ایران جزوکشورهای تحریمی یاد شده و گردشگر در مواجه با این پیام دچار سردرگمی و تصور منفی نسبت به ایران میشود؛ خلاصه اینکه همین نکات تأثیرش را خواهد گذاشت و این مسائل پیچیدگی ورود گردشگر به ایران را بیشتر میکند.

معاون مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران با تأکید بر اینکه مشکلات ارزی نیز برای گردشگران خارجی وجود دارد، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که گردشگر خارجی با آن روبهرو میشود، بحث تبدیل پول است، خصوصاً در بسیاری از این هتلها گردشگران با این مشکل روبهرو میشوند زیرا وقتی برای رزرو هتل مراجعه میکنند به آنها اعلام میشود که باید پولشان به ریال باشد و این موضوع گردشگر را دچار سردرگمی میکند.

عمویی اضافه کرد: بحث آمار رسمی از سوی سازمان میراث فرهنگی اعلام میشود و مراجعی چون سازمان جهانی گردشگری و مجمع جهانی اقتصاد و … نیز موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود و توصیه میشود که سازمان میراث فرهنگی نیز آمارهای خود را به صورت سال میلادی اعلام کند تا انتظام بیشتری دستکم از منظر آمارهای گردشگری به وجود بیاید و سازمان میراث فرهنگی میتواند در کنار این آمار سالانه، سایر آمارهای فصلی و مقطعی چون آمار نوروزی را اعلام کند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا حوزه گردشگری میتواند تحریمها را دور زده و ارزآوری داشته باشد نیز گفت: نمیتوان به این موضوع دل بست زیرا شرایط و زیرساختها برای افزایش آمار گردشگر خارجی به میزانی که بتواند درآمدزایی زیادی داشته باشد، فراهم نیست. پس باید باید بر سفر داخلی تمرکز کنیم و به این طریق حوزه گردشگری را فعال کنیم، هر چند که در حال حاضر شرایط اقتصادی بهگونهای است که افراد بر اساس نیازهای ضروری زندگی ترجیح میدهند ابتدا به اولویتهای اصلی و معیشت بپردازند و سفر نیز از اولویت تقریباً آخر خانوادهها قرار گرفته است.

معاون مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران اضافه کرد: اگر بتوانیم شرایط سفرهای ارزان را برای طبقه متوسط و متوسط به پایین فراهم کنیم، میتوانیم امید داشته باشیم که حوزه گردشگری فعال شود و در واقع اگر به افراد یارانه سفر داده شود و با تبلیغات و ارائه پیشنهادات جدید سفر و معرفی مقاصد جدید به طبقه بالای جامعه میتوانیم امید داشته باشیم که اگر ارزی نیز به کشور وارد نمیشود، پولی هم از کشور خارج نمیشود.

انتهای پیام/۴۰۸۷/


منبع :: http://ana.ir

تبليغات
بانک پاسارگاد