2:04:39 - پنج‌شنبه 11 آوریل 2019
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

قانون، مانع خاک خوردن آثار تاریخی در موزه های فرانسه شد

قانون، مانع خاک خوردن آثار تاریخی در موزه های فرانسه شد
تهران- ایرنا- موزه‌دار بخش آسیا و خاورمیانه موزه «کیوبرنلی» فرانسه با تاکید بر این که تمام آثاری که در گنجینه‌ها است منتظر بازدید عمومی هستند، گفت: قانون موزه داری، سبب خاک نخوردن آثار تاریخی در موزه‌های این کشور شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هانا شیدیاک روز چهارشنبه در نشست پژوهشی «چگونگی شکل‌گیری موزه و جایگاه موزه‌داران در فرانسه» در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با اشاره به این که ابتدا بسیاری از آثار در معابد و سپس کلیساها نگهداری می شد، گفت: در قرن شانزدهم بسیاری از ثروتمندان اروپایی با سفر به دیگر نقاط جهان اقدام به جمع آوری آثار ارزشمند کردند و کلکسیون دار شدند و این ایده ای برای تاسیس گالری های اولیه شد.
وی افزود: در قرن هفدهم میلادی بسیاری از دانشمندان و بزرگان اهل علم نیز اقدام به جمع آوری آثار از جمله آثار عجیب همچون گیاهان و حیوانات کردند که این کلکسیون ها نیز در قرن های آینده پدربزرگ های نمایشگاه های علوم طبیعی شد.
شیدیاک در ادامه به روند تاسیس موزه های مهم همچون موزه بریتانیا و لوور اشاره کرد و افزود: با آغاز دوره جدید از سال ۱۹۶۹ موزه های جدیدی در فرانسه شکل گرفت.
وی با اشاره به قوانین سخت گیرانه موزه داری در فرانسه گفت: نگهداری، مرمت و سپس نمایش به ترتیب جزو مهمترین اولویت ها در موزه های فرانسه است.

** موزه ها اثر جدید می خرند
شیدیاک اضافه کرد: بر اساس قوانین، هر ۱۰ سال تمام آثار موزه بازبینی می شود و برای تمام آثار، بانک اطلاعاتی ویژه ای تدوین شده است و در این بانک اطلاعاتی تصویری از تمام آثار وجود دارد.
این موزه دار فرانسوی در ادامه خریداری آثار جدید برای نمایش در موزه را از جمله برنامه متداول در موزه های فرانسه اعلام کرد و گفت: هر ساله با حضور کارشناسان مختلف آثار جدید برای نمایش خریداری می شود.

خبر جدید  سبد گردشگری ورزشی خالی از تدبیر مسئولان

** سنت پوشش های زنان خاورمیانه مملو از رنگ است
وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به برگزاری نمایشگاهی از لباس زنان خاورمیانه گفت: همواره نمایشگاهی از لباس سلطنتی زنان در خاورمیانه برگزار می شد، اما جای لباس های عامه مردم و روستایی این زنان خالی بود.
شیدیاک در ادامه به چگونگی تهیه لباس سنتی زنان از سه کشور، سوریه، مصر و اردن اشاره کرد و افزود: برای تهیه و آشنایی بیشتر با لباس ها به این کشورها سفر کردم.
وی دریافت و فهم روایت تاریخی این لباس ها را از اهداف این نمایشگاه اعلام کرد، افزود: با همکاری یک طراح لباس که پیش از این در حوزه فعال بود، اقدام به برگزاری این نمایشگاه کردم.
هانا شیدیاک یکی از همکاران پروژه نمایشگاه امپراتوری گل سرخ (هنر قاجار) در موزه لوور لانس است، وی اردیبهشت سال ۱۳۹۷ شمسی در بازدید از تالارها و نمایشگاه‌های موزه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک از گنجینه آثار موزه‌ای این موقوفه به ویژه در زمینه هنر اسلامی- ایرانی و از زمینه‌های مشترک میان این گنجینه با موزه کیوبرنلی- ژاک شیراک (موزه مردم‌شناسی) پاریس فرانسه (Musée du Quai Branly) در زمینه هنر ایران و اسلام اظهار شگفتی کرده بود.
فراهنگ**۳۳۷۷**۳۰۰۹


منبع :: http://www.irna.ir

0/5 (0 نقد و بررسی)

تبليغات
بانک پاسارگاد