۰:۴۶:۳۰ - شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

طعم متفاوت ایران

طعم متفاوت ایران
با ارزان شدن هزینه‌های سفر برای خارجی‌ها در ایران و تبلیغ آن در شبکه‌های اجتماعی، پای گردشگران جوان‌تر که به تنها سفر کردن عادت کرده‌اند به ایران باز شده است؛ گردشگرانی که بیشتر اهل ماجراجویی هستند، ریسک بالاتری در انتخاب مقصد دارند، در شبکه‌های اجتماعی و دریافت اطلاعات به‌روزترند و ارزان بودن مقصد ملاک مهمی برای انتخاب مقصد سفرشان است. گردشگرانی که با روش‌های سنتی برنامه‌ریزی و بازاریابی در ایران، چندان سنخیتی ندارند.

به گزارش ایسنا، تغییر سلیقه در دنیای گردشگری، راه ایده‌های نو را هم باز کرده است. هرچند که این موضوع در نظام سنتی جذب گردشگر در ایران سخت پذیرفته می‌شود، همانند استارت‌آپ‌هایی که در بخش فروش تور و بلیت وسایل حمل و نقل شکل گرفته‌اند اما پذیرش آن‌ها در بازار گردشگری ایران با مقاومت‌هایی از سوی جامعه سنتی که در تصمیم‌گیری‌ها نقشی اثرگذار دارند، مواجه شده است. به هر حال دنیای پویای گردشگری این محدودیت‌ها را برنمی‌تابد و حتی فرصت را از ایده‌های نسخه‌برداری شده‌ی سایر کشورها و یا نمونه مشابه داخلی، نمی‌گیرد.

امین کریمی، ایده‌پرداز یک پلتفرم آنلاین گردشگری ورودی است که به همراه تعدادی از افراد دغدغه‌مند پایه‌گذار استارت‌آپی برای توسعه گردشگری پایدار ایران از طریق جذب توریست‌های خارجی بوده‌اند. آن‌ها با به اشتراک گذاشتن تجربه‌های کمتر شناخته شده و داستان‌های کمتر روایت شده از ایران، می‌خواهند گامی برای بهبود روش جذب گردشگران خارجی بردارند و قصد دارند با مشارکت جوامع محلی، تصویر متفاوتی از ایران را نشان دهد.

مدیر این پلتفرم گردشگری درباره انگیزه‌ای که پشت این ایده‌پردازی بوده است به ایسنا گفت: تصور بسیاری از مردم در خارج از مرزها بر این است که ایران، کشوری با بیابان‌های وسیع و مسطح است، عده زیادی همچنان گمان می‌کنند بخشی از حمل و نقل در ایران با شتر انجام می‌شود و پوشش مردم ایران عبا و برقع است. بیشتر توریست‌ها وقتی به ایران می‌آیند از طبیعت بکر و جنگل‌های گسترده حیرت‌زده می‌شوند و باور نمی‌کنند در ایران برف ببارد. تمام تصوراتشان بهم می‌ریزد وقتی می‌شوند تنها در اطراف تهران شش پیست اسکی وجود دارد.

وی ادامه داد: بررسی‌های ما در چهار پنج ماهی که صرف طراحی و آماده‌سازی این پلتفرم شده است نشان می‌دهد فرصت‌های گردشگری ورودی در ایران بسیار بیشتر از فعالیت فعلی آژانس‌های سنتی است و مسیرهایی که آن‌ها معمولا برنامه‌ریزی می‌کنند به مسیر کلاسیک تهران، کاشان، یزد، اصفهان و شیراز محدود می‌شود. ما می‌خواستیم تصویر دیگری از دیدنی‌ها و تجربه‌های ایران را نشان دهیم و بین گردشگر خارجی و جوامع محلی ارتباط برقرار کنیم.

کریمی بیان کرد: سعی ما این است که داستان‌های کمتر گفته شده‌ی ایران را نقل کنیم و تجربه‌های منحصر به فردی را از آداب و رسوم، نغمه‌ها، خوراک و عروسک‌های بومی را با کمک جوامع محلی با گردشگران خارجی به اشتراک بگذاریم. رویکردمان توسعه گردشگری پایدار و تمرکز بر اکوتوریسم و حفط محیط زیست است که می‌تواند منفعت متقابلی هم برای مردم بومی و هم گردشگر داشته باشد.

هم‌بنیانگذار این پلتفرم گردشگری ادامه داد: «TasteIran» فقط محیطی برای فروش تورهای متداول نیست، ویژگی اصلی آن تابوشکنی در مسیرهای کلاسیک گردشگری ایران و تجربه‌گرایی است. ما مثل یک آژانس برنامه کامل سفر ایران را به گردشگر نمی‌فروشیم. آژانس‌ها در این زمینه روشی کلاسیک دارند، ویزا و یک تور مشخصی از ایران را می‌فروشند که معمولا مشتریانشان افرادی میانسال و یا بازنشسته هستند که استاندارد خاصی را در سفر می‌طلبند، درصورتی‌که مخاطب یا جامعه هدف ما گردشگران جوان‌تر هستند که معمولا سفر خود را با جستجو در اینترنت برنامه‌ریزی می‌کنند تا تجربه‌ای متفاوت را لمس کنند. گردشگرانی که قصد دارند خودشان به ایران سفر کنند و ویزا و بلیت را از قبل گرفته‌اند اما موفق نشده‌اند اطلاعات، تجربه و تور غیر روتین از ایران پیدا کنند و محتوا و داستان‌های مرتبط با آن را بشنوند.

وی افزود: همزمان با این پروژه روی داستان‌سرایی برای ایران کار می‌کنیم چون تا به حال به این بخش خوب پرداخته نشده، حتی معروف‌ترین لندمارک‌های ایران بدون داستان به گردشگران معرفی می‌شود، داستان ناگفته زیادی از آثار تاریخی ایران وجود دارد. بع عقیده ما دیگر صرفا صحبت درباره مساحت، ارتفاع، تعداد ستون‌ها و زمان ساخت اثر برای گردشگر جذاب و کافی نیست. ما نغمه‌ها، عروسک‌ها، مراسم‌ها و خوراک‌ها و زندگی محلی را با تجربه‌های سفر درآمیخته‌ایم.

کریمی اضافه کرد: تا به حال ۴۰ داستان از جاذبه‌های گردشگری ایران گردآوری شده که ۲۰ داستان در این سایت گردشگری به همراه تجربه و تور مرتبط با آن در دسترس گردشگران قرار گرفته، حدود ۲۰ برنامه مبتنی بر گردشگری پایدار هم معرفی شده می‌توانند آنها را به صورت آنلاین خریداری کنند و پس از ورود به ایران با همراهی راهنمای محلی آن را تجربه کنند.

انتهای پیام


منبع :: https://www.isna.ir

تبليغات
بانک پاسارگاد