۳:۳۰:۰۰ - پنج شنبه ۱۱ دی ۱۳۴۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

شناساندن ايران به جهان با بازاريابي و تبليغات گسترده گردشگري

شناساندن ايران به جهان با بازاريابي و تبليغات گسترده گردشگري
در نشست توسعه گردشگري چالش‌ها و راهکارها مورد تأکيد قرار گرفت؛ خبرگزاري آريا- بازارهاي پر‌بازده، ارزشمند و بالقوه در اروپا، آمريكاي شمالي و آسيا به بازاريابي و تبليغات بيشتري نياز دارند تا ايران را  به‌عنوان يک مقصد امن، پرجاذبه و مناسب براي گذران تعطيلات بشناسند.به گزارش خبرگزاري آريا، محسن رنجبر عضو هيئت‌علمي دانشگاه آزاد اسلامي […]


در نشست توسعه گردشگري چالش‌ها و راهکارها مورد تأکيد قرار گرفت؛

شناساندن ايران به جهان با بازاريابي و تبليغات گسترده گردشگري

خبرگزاري آريا- بازارهاي پر‌بازده، ارزشمند و بالقوه در اروپا، آمريكاي شمالي و آسيا به بازاريابي و تبليغات بيشتري نياز دارند تا ايران را  به‌عنوان يک مقصد امن، پرجاذبه و مناسب براي گذران تعطيلات بشناسند.
به گزارش خبرگزاري آريا، محسن رنجبر عضو هيئت‌علمي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اين مطلب در چهارمين نشست تخصصي گروه گردشگري پژوهشگاه ميراث‌فرهنگي و گردشگري با عنوان «توسعه گردشگري چالش‌ها و راهکارها»، که دوشنبه ۳۰ بهمن برگزار شد، علم بازاريابي يا مارکتينگ را بيش از آن‌که يک مفهوم تجاري يا علمي باشد، مفهومي فلسفي دانست که در ابعاد مختلف ارتباطات و حتي زندگي ما جاري است.
او گفت: «روند تحقيق، تحليل و تفسير درخصوص ظرفيت بازارهاي اصلي مبدا گردشگري ايران بايد به‌طور مداوم انجام شود.»
او با بيان اينکه هنوز هم بسياري از مردم فکر مي‌کنند بازاريابي، يعني اين که بروشوري را در دستمان بگيريم و با سفر به صد نقطه مختلف دنيا التماس کنيم که از ما چيزي بخرند، افزود: «بازاريابي به معناي تلاش براي از قوه به فعل درآوردن مبادلات براي ارضاي نيازها و خواسته‌هاي بشر در محيط بازار است.»
او تصريح کرد: «اگر بخواهيم به بازاريابي با نگاه قرن کنوني (از ديد فيليپ کاتلر) بنگريم، بازاريابي علم و هنر شناخت نيازهاي مشتري و پاسخگويي منطقي به آن‌هاست به طوري که به يک نتيجه برد- برد ختم شود.»
رنجبر در ادامه به معرفي ابعاد گوناگون بازاريابي شامل بازار گرايي، بازار‌شناسي، بازارداري، بازاريابي، بازار‌سازي، بازار‌گردي، بازار‌سنجي، بازار‌گرمي، بازار‌گرداني، بازاريابي‌ديجيتالي، بازاريابي اينترنتي يا آنلاين و تعريف هر يک پرداخت.
او هفت گام اساسي استراتژي  بازاريابي را شامل  فهميدن مشتريان، تحليل بازار، تحليل رقبا، تحليل سيستم توزيع محصولات، تعريف بازاريابي آميخته، تحليل بودجه و مرور و بازنگري، عنوان و ۴ گام اساسي براي گسترش برنامه‌هاي بازاريابي را معرفي کرد.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به بازاريابي هوشمند و هدف دار گفت: «شناخت علايق و سلايق گردشگران در جوامع مبدا گردشگري ايران در ميان گروه‌هاي مختلف اجتماعي و گروه‌هاي سني مختلف، نوع وسيله مسافرت، اقامتگاه مورد نظر و نحوه کسب اطلاعات از مقصد و… استفاده از ابزار هوشمند و آنلاين صوتي وتصويري براي تبليغات به‌منظور جذب مخاطب و تبديل آن به مشتري از عوامل مؤثر دربازاريابي هوشمند است.
او تصريح کرد: «لذا شناخت انواع گردشگري و متقاضيان مربوطه از ضرورت‌هاي قبل از برنامه‌ريزي وبازاريابي وتبليغات است.»
او در ادامه با اشاره به توسعه صنعت گردشگري ايران با توجه ويژه به حجم بازارهاي داخلي و بين‌المللي گردشگري كه ايران مي‌تواند به آن دست يابد و همچنين اتخاذ استراتژي‌هاي گسترده بازاريابي كه براي موارد فوق مورد نياز خواهد بود به بخش بندي بازار  پرداخت .
او افزود: «روند تحقيق، تحليل و تفسير درخصوص ظرفيت بازارهاي اصلي مبدأ گردشگري ايران بايد بطور مداوم انجام شود؛ ازاين رو، بخش‌هاي بالقوه بازار گردشگري بايد به‌عنوان فهرست اصلي در نظر گرفته شوند.»
رنجبر تصريح کرد: «علاوه بر بازاريابي براي گردشگري زيارتي، شهرهاي مشهد و قم، نواحي ساحلي درياي خزر كه ازدهكده‌هاي سنتي در كوهپايه‌ها برخوردار است مي‌تواند براي گذراندن تعطيلات خانوادگي درفصل تابستان مورد توجه قرار گيرد.»
اين عضو هيئت‌علمي دانشگاه آزاد اسلامي، جامعه مسلمانان شيعه دركشورهاي منطقه و ساير كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي به‌منظور زيارت شهرهاي مقدس مشهد، قم و شيراز و جامعه مسلمانان ساير كشورهاي مسلمان را براي سفرهاي فرهنگي و تفريحي كه بيشترين فرهنگ مشترک با آن‌ها داريم نيز مورد توجه قرار داد.
او گفت: «بازارهاي پربازده، ارزشمند و بالقوه در اروپا، آمريكاي شمالي و آسيا به بازاريابي وتبليغات بيشتري نياز دارند تا ايران را  به‌عنوان يك مقصد امن، پرجاذبه ومناسب براي گذران تعطيلات بشناسند.»
او در ادامه بحث راه‌هاي توسعه گردشگري و بازاريابي به مواردي در خصوص گردشگري چين و  ورود جريان‌هاي جديد در آن که گردشگران چيني را به بيشترين گردشگران دنيا تبديل کرده اشاره کرد و گفت: «در دهه‌هاي گذشته درآمد کشور چين افزايش بي‌سابقه‌اي داشته است به نحوي که اقشار و گروه‌هاي مختلف اجتماعي از سطح بالاتري از رفاه برخوردار شده‌اند و کيفيت زندگي افزايش چشمگيري پيدا کرده در نتيجه اين تحولات اقتصادي، توريسم خارجي به مطالبات بخش بيشتري از جامعه تبديل شده و اين روند همچنان نيز ادامه دارد.»
رنجبر با اشاره به ويژگي‌هاي گردشگران هزاره جدي چين (نسل جوان) افزود: «نسل هزاره چين در خلال تحول سريع اقتصادي چين رشد کرده و با شرايط و امکانات بسيار مناسب و مدرني داشته است همچنين به دليل سياست هاي تک فرزندي چين در آن زمان و دو برابر شدن امکانات آموزشي دولت براي دانش آموزان، از تحصيلات بسيار مناسب تري نسبت به نسل هاي ديگر برخوردار بوده است.»
به گفته وي  اين نسل امروز از توان اقتصادي بيشتري نسبت به والدين خود برخوردار است و همواره بخش زيادي از درآمد خود را صرف سفرهاي خارج از کشور مي کند  آمار نشان مي دهد که ۵۰ درصد از گردشگران خارجي چين را متولدين دهه ۷۰ و ۸۰ ميلادي تشکيل مي دهد و متولدين دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ نيز به سرعت در حال ورود به اين بازار هستند.»
او افزود: «اين نسل علاقه بسياري به اشتراک‌گذاري تجربه‌ها و عکس‌هاي سفرهاي خود در رسانه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي دارد و محتواي اين عکس‌ها از بازگو کردن اطلاعات صرف به سمت تجربه‌هاي سفر تغيير کرده است.»
اين عضو هيئت‌علمي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينکه آمارها نشان مي‌دهد که ۹۰درصد از گردشگري داخلي چين و ۷۰درصد از گردشگري خارجي چين را گردشگران مستقل (در مقابل سفر با تور) تشکيل داده‌اند تصريح کرد: «بيشترين بخش گردشگران خارجي را نيز جوانان چيني تشکيل داده‌اند.»
رنجبر تصريح کرد: «به طور اجمالي مي‌توان گفت استان‌هاي شرقي از رفاه و توسعه اقتصادي بيشتري نسبت به استان‌هاي غربي برخوردارند و اين تفاوت در رفتار و گرايش گردشگران اين مناطق نيز نمود پيدا کرده و نکته قابل توجه اين است که با توسعه پايدار و پرشتاب کشور چين، طبقه متوسط شهري به‌سرعت رشد کرده است و متقاضي سفر به کشورهاي خارجي است.»

تبليغات
بانک پاسارگاد