۱:۱۹:۴۹ - یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

برده‌ها در ایران به زنجیر کشیده نمی‌شدند

برده‌ها در ایران به زنجیر کشیده نمی‌شدند
«اگر درباره تجارت برده در ایران صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که تفاوت بسیاری با کشوری مثل آمریکا داشته است. برده‌ها در ایران به زنجیر کشیده نمی‌شدند، قوانین و حقوق داشتند و ما باید در این باره صحبت کنیم که رفتار کشور ما در بسیاری از مسائل و روابط با افرادی که وارد ایران می‌شدند، پیشرو بوده است.»

این بخشی از صحبت‌های بهناز میرزایی- پژوهشگر فرهنگی روابط ایران با آفریقا است که حدود ۲۰ سال است درباره این موضوع و مهاجرت اجباری تحقیق کرده و در این زمینه نیز کتابی منتشر کرده است. او که قرار است به عنوان سخنران در نخستین نشست بین المللی روابط فرهنگی و تمدنی خلیج فارس و شرق آفریقا صحبت کند، درباره این رویداد به ایسنا می‌گوید: ما به برگزاری چنین نشست‌هایی بسیار نیازمندیم زیرا این مباحث موضوعات جدید روز است. برای مثال اگر کسی در آمریکا و اروپا روی افراد سیاه تحقیق ‌کند، موضوع جدید و تازه‌ای محسوب می‌شود. این پژوهشگر اضافه می‌کند: ما باید خودمان درباره کشوری که در آن زندگی می‌کنیم صحبت کنیم تا مردم ایران بتوانند دیدگاه خودشان را انعکاس و اجازه ندهند یک اروپایی که اطلاعات کافی درباره فرهنگ ما ندارد در این باره بنویسد یا پیشرو باشد. در واقع باید سعی کنیم دیدگاه خودمان را به شکل درست معرفی کنیم و کشورمان را آن طور که هست بشناسیم. جامعه‌ی پذیرای مهاجران و افرادی که وارد آن می‌شدند، بوده است. لازم هست ما بتوانیم، خودمان را با دیدگاه‌های به روز دنیا وفق بدهیم. زیرا این موضوع به غنا و آگاهی ما نسبت به مسائل روز کمک بسیاری می‌کند. میرزایی که مهاجرت‌ و ورود آفریقایی‌ها به ایران را از نظر تاریخی و مردم شناسی و از قرن ۱۹ و اواسط قرن ۲۰ میلادی تا کنون بررسی کرده‌ است، ادامه می‌دهد: آن چه که بیشتر به دنبال آن بودم بررسی تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از پراکندگی جمعیت آفریقایی‌ها در ایران بوده است. البته حوزه‌ی تحقیق من مربوط به ایران و حوزه تدریس‌ام مربوط به خاورمیانه می‌شود. او معتقد است اینکه آفریقایی‌ها در زمینه‌ی هنر، ادبیات و فرهنگی چه تاثیراتی در ایران داشته‌اند. یا از لحاظ نژادی افرادی داریم که سیاه پوست هستند نشان دهنده روابط طولانی ایران از لحاظ تاریخی با آفریقایی‌ها است. حتی جا دارد این موضوع را از لحاظ روانشناسی نیز بررسی کنیم. من بیشتر در زمینه‌های فرهنگی مثل موسیقی، اعتقادات و باورهایی که در بخش جنوبی ایران وجود دارد، پژوهش کرده‌ام. این پژوهشگر اعلام می‌کند: در تمام قسمت‌های جنوبی ایران از خوزستان گرفته تا چابهار باورهای مشابه مردم آفریقا مثل مراسم زار که در هر منطقه‌ای نام خاص خودش را دارد، دیده می‌شود. این اعتقادات توسط آفریقایی‌ها به ایران آمد و فقط خاص کشور ما نیست. این موضوع در قالب وسیع‌تر در جهان و توسط کسانی که متخصص هستند نیز بررسی می‌شود. میرزایی می‌گوید: برخورد ایرانی‌ها با آفریقایی‌ها نسبت به برخی از کشورها مثل آمریکا متفاوت و بهتر بوده است. در واقع ورود آفریقایی‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود. یکی ورود آفریقایی‌ها از اقیانوس اطلس به آمریکا و دیگری از آفریقا به اقیانوس هند که ایران هم یکی از بخش‌هایی بوده که آفریقایی‌ها از این طریق وارد کشورمان می‌شدند، با افراد محلی ازدواج می‌کردند به همین دلیل اسامی و فامیلی‌هایی از آنها در ایران باقی مانده است. در واقع شناخت این موارد به ما برای شناخت بیشتر از تاریخ کشورمان کمک می‌کند. نشست بین المللی روابط فرهنگی و تمدنی خلیج فارس و شرق آفریقا ۹ تا ۱۰ دی ماه در جزیره قشم برگزار می‌شود و در آن محققانی مثل امیر عرب احمدی، عباس خامه یار، مهدی آقاجری، مبارک هَنیا و عبدالرضا دشتی‌زاده مقاله‌های خود را ارائه می‌دهند. (به‌روزرسانی ساعت ۱۶:۵۰ روز شنبه: تنها سخنران این برنامه «بهناز میرزایی» خواهد بود و سایر سخنرانی‌ها منتفی شده است.) انتهای پیام
منبع :: https://www.isna.ir

تبليغات
بانک پاسارگاد