۰:۴۰:۱۴ - دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

برخی از جوامع محلی در برابر گردشگران ایستادگی می کنند

برخی از جوامع محلی در برابر گردشگران ایستادگی می کنند
تهران- ایرنا- معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برخی از جوامع محلی چنین احساسی دارند که منافعشان در نظر گرفته نشده لذا در برابر گردشگران ایستادگی می کنند.

به گزارش یکشنبه شب خبرنگار رهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ولی تیموری، این مطلب را در نشست تخصصی چالشهای برنامه ریزی توسعه گردشگری که به همت پژوهشکده گردشگری در محل پژوهشگاه برگزار شد مطرح کرد.
وی همچنین در خصوص راهبردهای توسعه گردشگری و بازنگری برنامه ملی توسعه گردشگری سخنانی بیان کرد و گفت: اگر به سایت سازمان جهانی گردشگری رجوع کنیم در دو قسمت رقابت پذیری و پایداری مطرح شده که این سازمان در این دو حوزه فعالیت می کند.
تیموری توسعه پایدار را یکی از دو رکن این سازمان تخصصی عنوان کرد و افزود: این تقسیم بندی نشان دهنده این است که گردشگری باید با معیارهای توسعه پایدار توام باشد.
وی با بیان اینکه اهمیت ندادن و دقت نکردن به بحث پایداری تا اندازه زیادی می تواند یأس و ناامدیدی را برای فعالان و جوامع محلی ایجاد کند تصریح کرد: اگر در برخی مقاصدگردشگری داخلی بنگریم مشاهده می کنیم که جوامع محلی در حال ایستادگی و مقاومت با گردشگران هستند زیرا که احساس می کنند منافع آنها مد نظر گرفته نشده است.
تیموری همراه نبودن پایداری با گردشگری در این مناطق و در نظر نگرفتن ملاحظات زیست محیطی را دلیل این مقاومت دانست.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در ادامه سخنان خود به برنامه توسعه گردشگری کشور با رویکرد توسعه پایدار اشاره کرد و گفت :در سال ۷۷-۸۰طرح جامع گردشگری توسعه کشور آماده شد ولی به دلیل رفت و آمد های مسئولین فرصت اجرا نیافت ولی در حال حاضر با همکاری دست اندرکاران پژوهشی و دانشگاهی بحث تدوین ملی توسعه گردشگری کشور را در دستور کار قرار داده ایم.
وی تصریح کرد: داشتن نقشه راه و برنامه ای مدون که نشان دهنده مسیر است به توسعه پایدار منتهی می شود.

* گردشگری سومین صنعت ارز آور جهان
مدیر کل دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری هم در ادامه این نشست در خصوص گردشگری و توسعه پایدار به بیان مطالبی پرداخت و گفت: تعریفی که همگان برای پایداری بر آن اتفاق نظر دارند و در سازمان جهانی نیز بر آن تأکید شده، استفاده درست از منابع به نحوی است که برای نسل آینده نیز قابل بهره برداری باشد.
لیلا اژدری با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری و توجه تمامی سازما ن های جهانی به آن به دلیل نقشی که در توسعه پایدار کشورها ایفا می کند افزود: از هر ۱۰شغل در دنیا یک شغل توسط صنعت گردشگری ایجاد شده است.
وی در ادامه صنعت گردشگری را صنعتی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خواند و تصریح کرد: گردشگری سومین صنعت ارز آور در کشورهای جهان است و مطالعات نشان داده که گردشگری بر تمامی ابعاد توسعه تأثیر عمیق و پایدار دارد.
این کارشناس، ایجاد فرصت اشتغال برای زنان و جوانان (افرادبا مهارت کمتر )، محرومیت زدایی، بالا بردن کیفیت زندگی، تقویت صلح و امنیت در جهان را از مهمترین تأثیراتی دانست که صنعت گردشگری می تواند داشته باشد و گفت: سال ۲۰۱۷از سوی سازمان جهانی به عنوان سال گردشگری برای توسعه پایدار انتخاب شد.

** گردشگری فرا بخش است
مدیر برنامه ریزی و آمار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در خصوص حساب های اقماری گردشگری مطالبی را عنوان و با طرح این سوال که چرا حسابهای اقماری؟ گفت: گردشگری فرا بخش است و بخش نیست از این رو شامل حساب های اقماری می شود.
سعید امیریان در توضیح این مطلب افزود: در برنامه ریز های اقتصاد کلی کشور بخش های مختلف به بخش های کوچکتر و کوچکتر تقسیم می شوند ولی در این میان بخشی به عنوان گردشگری وجود ندارد از این رو به آن فرابخش می گویند زیرا که در نتیجه تجمیع صنایع مختلف به وجود آمده است.
وی با مهم شمردن حساب های اقماری یکسان کردن گردشگری در چارچوب تحلیلی حسابهای ملی، جمع آوری اطلاعات سمت عرضه و تقاضای گردشگری، ایجاد قابلیت مقایسه و سازگاری در آمارهای گردشگری در سطح ملی و بین المللی، نشان دادن ارتباط گردشگری با بخشهای اقتصادی، مقایسه صنعت گردشگری کشورهای مختلف را هدف از تهیه این حسابها عنوان کرد.
وی در ادامه به پیشینه حساب های اقماری گردشگری در سطح بین الملل و پیشینه حساب های اقماری گردشگری در ایران اشاره کرد و به تعریف گردشگری پرداخت.
سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نیز در ادامه این نشست با اشاره به تأکید ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای پرداختن به مقوله گردشگری به گونه ای جدی تر وارتقای این گروه به پژوهشکده تصریح کرد: به این منظور مکاتباتی انجام و اولویت ها مشخص شده است.
بهروز عمرانی تاکید کرد: در این راستا با هماهنگی صورت گرفته با دانشگاه ها برخی از پروژه های گردشگری با هزینه کمتر از برون سپاری، در قالب پایان نامه های دکتری به دانشگاه ها سپرده می شود و طی تفاهم نامه هایی خواستار همکاری با جامعه دانشگاهی در این حوزه هستیم.
فراهنگ ** ۳۳۷۷ ** ۱۳۵۵ **


منبع :: http://www.irna.ir

تبليغات
بانک پاسارگاد