۱:۱۱:۳۴ - سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

استفاده از سنگ‌های نیمه قیمتی نشان از پیشرفته بودن اهالی شهر سوخته دارد

استفاده از سنگ‌های نیمه قیمتی نشان از پیشرفته بودن اهالی شهر سوخته دارد
ایلنا: رییس انجمن دفاتر مسافرتی می‌گوید: عملا نمایشگاه‌های گردشگری هیچ دستاوردی برای ما ندارند چراکه عده‌ای نمی‌خواهند بگذارند که این نمایشگاه‌ها از انحصار خودشان…

استفاده از سنگ‌های نیمه قیمتی و وجود صنعت تراش این نوع سنگ‌ها در هزاره سوم پیش از میلاد در شهرسوخته سیستان نشان از تمدن بالا و پیشرفته این منطقه دارد.

به گزارش ایلنا، دومین نشست «کار گروه گوهر و بلور»به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی پژوهشگاه برگزار شد.

الهام عامری (پژوهشگر) استفاده از سنگهای نیمه قیمتی و وجود صنعت تراش سنگهای نیمه قیمتی در هزاره سوم پیش از میلاد در شهرسوخته سیستان را نشان دهنده تمدن بالا و پیشرفته این منطقه دانست و گفت: با بررسیهای انجام شده در منطقه مشخص شد که منشاء بسیاری از سنگهای بکار رفته در صنعت جواهرسازی شهرسوخته مربوط به کوههای اطراف و یا دلتای رودخانه هیرمند است که روزگاری در منطقه جریان داشته.

این پژوهشگر با بیان اینکه دو سنگ لاجورد و فیروزه که به یقیق منشاء اولیه آنها در منطقه نیست تصریح کرد: به گفته باستانشناسان لاجورد از منطقه بدخشان تامین، در شهرسوخته تراش اولیه و مجدداً به دیگر مناطق صادر میشد.

عامری با اشاره به اینکه برای فیروزه که فراوانی کمتری دارد چندین نظریه وجود دارد گفت: منشأ این سنگ را از منطقه خراسان و یا منطقه کرمان میدانند که باید برای اثبات بررسی تطبیقی با نمونههای این دو منطقه انجام شود.

پراکندگی عقیق در گستره جغرافیایی فرهنگ بلخی-مروی

حامد طهماسبی دیگر سخنران این نشست با بیان مطالبی در خصوص «پراکندگی عقیق در گستره جغرافیایی فرهنگ بلخی-مروی» گفت: عقیق به عنوان سنگ تزئینی و قیمتی در طول عصر مفرغ مورد استفاده قرار گرفته و وجود مهرههای عقیق در گورهای فرهنگ بلخی-مروی نشانه استفاده از آن در محل را دارد.

او با اشاره به عقیقهای خراش دار سندی شناسایی شده در استقرارهای فرهنگ بلخی-مروی که گواهی بر ارتباط و واردات از سند است افزود: مهرههای عقیق دو سر طلا و نشانههایی مبنی بر استفاده از این سنگ به عنوان ترصیع اشیاء فلزی، دلیلی بر تولید و کار بر روی عقیق در فرهنگ بلخی-مروی است.

این پژوهشگر ، مهرهای دو سر طلا را دلیلی بر صادرات عقیق از فرهنگ بلخی-مروی به سایر مناطق دانست و تصریح کرد: مطالعات تخصصی در مورد عقیق در عصر مفرغ و مسائل مربوط به این سنگ از جمله شیوه ساخت و تجارت آن، با تمام تلاشهای صورت گرفته هنوز در ابتدای راه خویش قرار دارد.

او گفت: مواردی از قبیل معادن و منابع عقیق در عصر مفرغ، مسیرهای تجارت عقیق، شیوه ساخت عقیقهای خراش دار تمدن سند و شیوه ساخت عقیقهای دو سر طلا فرهنگ بلخی-مروی در این حوزه نیاز به پژوهش و مطالعات باستانشناسی و میان رشتهای دارد.

در ادامه این نشست دلپسند (مدرس موسسسه گوهر شناسی) در مورد «روشهای آزمایشگاهی و میکروسکوپی شناسایی یاقوتهای مصنوعی» سخن گفت .

او افزود: نیاز است مبانی نظری و نیز تحول تاریخی و زمانی روشهای مختلف تولید یاقوتهای مصنوعی با دقت مطالعه و تاثیر آن بر تغییرات شیمیایی و فیزیکی مانند رنگ و شواهد میکروسکپی بر حسب زمان دسته بندی شوند.

این پژوهشگر تصریح کرد: در این راستا، شواهد تاریخی (استفاده از یاقوت های با تاریخچه مشخص) و نیز نوع تراش شاید بتوانند به ارائه یک الگوی زمانی برای انواع یاقوتهای مصنوعی کمک کند.

رشد کریستال یاقوت

فریبرز مسعودی (استاد دانشگاه شهید بهشتی) درباره تاریخچه یاقوتهای بدلی و روشهای ساخت آن مطالبی را بیان کرد و با اشاره به رشد کریستال افزود: مطالعات علمی در این حوزه با معرفی کلمه کریستال شروع و یک قرن بعد فرایند تبلور تعریف شد .

او افزود: نظریههای مدرن در مورد رشد بلور از قرن هجدم آغاز شد و در اواخر این قرن رشد بلورها از محلولهای فوق اشباح صورت گرفت تا اینکه اوایل قرن نوزدهم تئوریهای اندازههای بلور و بعد از آن اصل تقارن بلورها مطرح شد .

وی با اشاره رشد علمی و کارهای تجربی صورت گرفته در مورد بلورها گفت: هزینههای ساخت یاقوتها در ابتدا بالا بوده و تقریبا در قرن نوزده یاقوتهای مصنوعی به بازار آمدهاند.

در ادامه این نشست میترا اعتضادی (کارشناس موزه بانک مرکزی) در باره روشهای مواجهه با سنگهای نشانده از دیدگاه حفاظت و شناسایی سخن گفت و به مراحل مرمت کره جواهر نشان خزانه جواهرات ملی اشاره کرد .همچنین میلاد نادری از پژوهشگاه مواد و انرژی در زمینه رشد بلور و کاربرد آن در صنعت مطالبی را ارائه داد.


منبع :: https://www.ilna.ir

تبليغات
بانک پاسارگاد